درباره مجمع ستایشگران

شناخت نامه مجمع ستایشگران اهل بیت (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم
با درود به روان پاک شهدا و امام الشهدا و با سلام به محضر امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و نائب بر حقش مقام معظم رهبری دام عزه و با عرض ادب و تواضع به حضور اساتید متعهد هنر مداحی و پویندگان مسیر نوکری ائمه اطهار علیهم السلام ، خلاصه ای از شناخت نامه مجمع ستایشگران اهل بیت علیهم السلام به شرح ذیل تقدیم می شود:
– تولد مجمع ستایشگران اهل بیت (ع)
مقام معظم رهبری با آغاز سال 1389 در پیام خردمندانه و حکیمانه خود خطاب به آحاد مردم فرهیخته و غیور ایران و به منظور دستیابی به اهداف بلند نظام اسلامی و سعادتمندی مردم، سال 89 را سال “همت مضاعف و کار مضاعف” نام نهادند، بر این اساس همه اقشار اعم از طیف گسترده ی هنرمندان متعهد، بویژه مداحان ولایت مدار در جامه ی عمل پوشاندن به این شعار راهبردی، آستین همت بالا زده، وظایفی را عهده دار شدند.
در این راستا با استعانت از مدد الهی و با الهام از پیام مقام معظم رهبری مبنی بر تعیین سال 1389 به عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف، اولین جلسه راهبردی هیئت مؤسس مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) با هدف تاسیس مرکز آموزش مداحی منعقد گردید.

– ضرورت ها
امروزه شاهدیم که مبلغان اندیشه های مادی، ادیان بی اعتبار و پیروان ملحد فرقه های شیطانی هر کدام به نحوی از انحاء در به حق جلوه دادن مرام و مسلک خود همت گمارده اند و به شیوه های جذاب، تلاش خود را معطوف به تبلیغ و انحراف جوامع بشری به ویژه جوانان پاک سرشت ایران اسلامی نموده اند.

این موضوع را مقام معظم رهبری سال ها پیش به عنوان شبیخون فرهنگی متذکر شده و ارگان های ذیربط و اقشار جامعه را بر دفاع از این تهاجم فرهنگی مسئول دانستند. بدیهی است هر دفاع و مقابله ای تابع قوانین خاص خود می باشد، برای مثال در جنگ نظامی جهت دفع دشمن از ادوات نظامی استفاده می شود، لیکن در جنگ و هجمه ی فرهنگی طبعاً می بایست، سلاح بازدارنده از نوع فرهنگی باشد. در این خصوص باید اذعان داشت که متأسفانه دشمنان ما در هجمه ی خود از حربه فرهنگ و هنر به شایستگی بهره برده اند. آنها با شناخت روحیات و موضوعات مورد علاقه جوانان با به کارگیری ابزار هنری روز به روز بر سرعت تهاجم فرهنگی خویش افزودند. در این مسیر کارآمد ترین سلاح ایشان نیز ترویج هنر مبتذل در قالب موسیقی و جذابیت های مجازی بوده است. شایان ذکر است که این دو مقوله را می توان از اهم موضوعات بستر ساز در گرایش به مشروبات الکلی، بی بند و باری جنسی، اعتیاد به مواد مخدر و بسیاری از انحرافات اخلاقی دیگر برشمرد، که ره آورد همه آنها به پوچ گرایی و بی هویتی جوانان خواهد انجامید.
در این راستا از اولویت های ضروری در ایمن سازی فرهنگی جامعه، روشنگری و
توانمند سازی ذاکران و مبلغان متعهد نسبت به قابلیت های هنر متعالی مداحی اهل بیت (ع) است، که نقش موثری در گرایش جوانان به ارزشهای دینی و ملی و دفع هجمه ی فرهنگی دشمنان خواهد داشت.
 ستایشگرِ روشنگر و متعهد، با بهره گیری از فنون ادبی این هنر متعالی و استفاده از طنین خوش موسیقی معنوی، ضمن معرفی اهل بیت علیهم السلام به عنوان بهترین اسوه های زندگی خواهد توانست در تحقق هویت ملی- مذهبی و ایجاد روحیه خودباوری در جوانان نقش به سزایی ایفا نماید.
-اهداف
در این میان مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) با هدف معرفی و به کارگیری توانایی ها و ظرفیت های نهفته در این هنر متعالی، پای به منصه ظهور گذاشت، تا ضمن برجسته سازی پتانسیل های بالقوه آن، جوانان علاقه مند به ستایشگری اهل بیت (ع) را در شناخت منزلت هنر مداحی و حفظ ارزشهای آن در راستای تبلیغ فرهنگ دینی ترغیب، تشویق و توانمند سازد. به آن امید که از این رهگذر ضمن افزایش ضریب گرایش جوانان پاک سرشت به مفاهیم والای اسلامی باورپذیری ایشان را نسبت به سایر ارزشهای ملی همچون انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و رهبری ارتقا بخشد.

– برنامه ها
۱- تشکیل دوره های آموزشی با دعوت از اساتید مهذب و مجرب حوزه هنر مداحی و استفاده از روش های نوین علم آموزش.
۲- چاپ نشریه آموزشی با روش فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، مذهبی و هنری.
۳- ایجاد و فعال سازی پایگاه اطلاع رسانی و آموزش مجازی (اینترنتی) هنر مداحی به منظور تسهیل دستیابی علاقه مندان به معارف و مفاهیم آموزش هنر مداحی.
۴- تجهیز و راه اندازی تورهای سیاحتی- زیارتی جوانان، با محوریت فرهنگی.
۵- تشکیل جلسات مذهبی در مناسبت های فرهنگی- آیینی
۶- تالیف، تدوین، چاپ و نشر کتب علمی- آموزشی عرصه ی ستایشگری اهل بیت(ع).

– فعالیت های انجام شده
۱- از اوایل سال ۸۹ تا کنون در سه مرکز آموزشی در سه نقطه شهر تهران، هر هفته دو جلسه کلاس در دو مقطع سنی تشکیل شده است.
۲- تا کنون به صورت تقریبی ۱۰۰۰ جلسه کلاس، در دو سرفصل علوم و فنون منعقد گردیده که در برگیرنده موضوعات متنوع معرفتی- مهارتی و مرتبط با حوزه هنر مداحی بوده و بحمدالله با استقبال کم نظیری از سوی خیل جوانان و نوجوانان علاقمند به ستایشگری اهل بیت (ع) مواجه شده است.
۳- برگزاری چندین اردوی سیاحتی، زیارتی، ورزشی.
۴- دیدار اختصاصی با مراجع عظام تقلید شهر مقدس قم.
۵- برگزاری نشست تخصصی جمعی از برگزیدگان مجمع ستایشگران با استاد معظم، جناب استاد حاج منصور ارضی حفظه الله.
۶- حضور فعال در دیدارهای سالیانه مقام معظم رهبری با ستایشگران اهل بیت(ع).

۷.برگزاری همایش های تخصصی در عرصه ستایشگری
از قبیل:
الف) همایش “اشک راز دار” با موضوع “مداحی سیاسی – سیاست مداحی” با محوریت تبیین دیدگاه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بر الزام فعالیت سیاسی مبلغان عرصه ستایشگری.
در فرهنگسرای امام (نیاوران)
ب)همایش های خانوادگی ذاکران اباعبدالله الحسین علیه السلام به صورت هر ساله، با عنوان “ستایشگران اهل بیت – اهل بیت ستایشگران” در فرهنگسرای گلستان، خانه فدک و…
ج)همایش “عطر صدا” با موضوع بهداشت صوتی (ویژه ستایشگران قبل از ایام محرم) با حضور متخصصین طب اسلامی و گوش و حلق و بینی، همراه با توزیع کتاب “عطر صدا” به صورت رایگان.
د)همایش “نوحه معرف سبک زندگی اسلامی” با محوریت آموزش نوحه خوانی های مرتبط با موضوعات روز جامعه (مانند: کسب حلال، بیداری اسلامی، فلسطین، یمن، اقتصاد مقاومتی، حجاب، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و …) با لحاظ احادیث، روایات و آیات مرتبط با پیام نوحه. همراه با توزیع رایگان کتاب “نوحه معرف سبک زندگی اسلامی” در فرهنگسرای گلستان.

۸) برگزاری کارگاه های آموزشی
از قبیل:
الف) کار گاه آموزش “قافله خوانی” ویژه ستایشگران (قبل از ایام محرم)
ب)کارگاه آموزش هنر مداحی “ویژه بانوان” در فرهنگسرای گلستان
ج)کارگاه آموزش هنر مداحی با همکاری حوزه بسیج.
د)کارگاه آموزش هنر مداحی ویژه دانش آموزان در مقاطع سنی مختلف با همکاری آموزش و پرورش.
۹) برگزاری کلاس های آموزشی مداحی ویژه نوجوانان.
– میانگین مقاطع تحصیلی هنرجویان
دامنه مقاطع تحصیلی هنرجویان از مقطع دکتری تا کودکان دبستانی و اطفال خردسال را در بر می گیرد، چنانکه از وکلای دادگستری و طلبه حوزه های علمیه تا شاغلان آزاد حوزه های خدماتی در دوره های آموزشی مجمع مشغول به تحصیل معارف هنر مداحی بوده اند.

– پراکندگی جغرافیایی
ترکیب فراگیران و هنر جویان مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) به گونه ای است که از شمالی ترین منطقه شهر تهران مانند ولنجک، دولت آباد و نیاوران تا میدان خراسان و شهرستان های حومه از قبیل شهرری، ورامین، اسلامشهر، پاکدشت تا شهرهای سمنان، اراک، اصفهان، سبزوار و… در دوره های مجمع ثبت نام نموده اند.

– شهریه آموزشی
شرکت در دوره های آموزشی مجمع ستایشگران اهل بیت (ع) کاملاً رایگان بوده و در قبال آموزش علوم و فنون مداحی اعم از ادبیات، تاریخ، موسیقی، روانشناسی، مخاطب شناسی، بهداشت حرفه ای، فن بیان، تغذیه، اخلاق، احکام و … هیچگونه وجهی از هنرجویان دریافت نمی گردد.

– منابع مالی مجمع
تنها منبع مالی تأمین کننده هزینه های مجمع ستایشگران اعم از هزینه خرید تجهیزات و لوازم آموزشی، راه اندازی و تجهیز سایت اینترنتی، سامانه مخابراتی، چاپ و نشر هفته نامه، سفرهای زیارتی، تورهای ورزشی، تمهیدات پذیرایی و پرداخت حق التدریس اساتید محترم، افراد خیری می باشند که بعضاً خود از هنرجویان مجمع به شمار می آیند.
در پایان صمیمانه و متواضعانه خدمت اساتید فن و صاحب نظران حوزه هنر مداحی عرضه می داریم، که ما نیامده ایم چیزی بیاموزیم بلکه آمده ایم تا کمکی باشیم برای شما عزیزانی که در عرصه دین، کار هنری- فرهنگی می کنید و از همین جا دست تک تک پیشکسوتان متعهد و نوکران با اخلاص اهل بیت (ع) را می بوسیم و از همه ایشان بابت حضور جسورانه خود طلب عفو و استمداد دعای خیر می نماییم.
خاکسار همه ذاکران متعهد
قاسم آریانی
مدیر عامل مجمع ستایشگران اهل بیت(ع)
فروردین ۱۳۹۰

دکمه بازگشت به بالا